Till partner | Östersjödagen
© John Nurminens Stiftelse
© John Nurmisen Säätiö

Till partner

På denna sida har vi samlat viktig information och viktigt material för våra partner inom Östersjödagen: partnerbrev, en materialbank och vanliga frågor. För tips om hur du deltar i Östersjödagen, dvs. för hur man ordnar evenemang eller gärningar, besök denna sida.

Materialbank

Från materialbanken kan du ladda ner innehåll som är relaterat till Östersjödagen. Här hittar du bland annat Östersjödagens grafiska riktlinjer, Östersjödagens logotyper, Östersjödagens banners för sociala medier och annan kommunikation, illustrationsbilder och nedladdningsbart material från Östersjömenyn.

Beställa partnerbrev och bli partner

Partnerbreven innehåller aktuell information om förberedelserna inför Östersjödagen samt konkreta tips till Östersjödagens partner eller sådana som överväger partnerskap. Du kan alltså beställa ett partnerbrev som skickas cirka 5 till 6 gånger per år till din e-post, även om du ännu inte har en exakt plan för Östersjödagen. Brevet skickas på finska och engelska.

Vanliga frågor

Här har vi samlat vanliga frågor. Klicka på frågan för att se svaret.

Varför lanserade John Nurminens Stiftelse Östersjödagen vid sidan av de andra temadagarna?

Idén om en Östersjödag hade legat och grott under en längre tid. Stiftelsen har i olika sammanhang fått uppmuntrande respons på sin verksamhet och sina evenemang och på att den för fram mångsidiga synpunkter om Östersjön i samhällsdebatten. Vi konstaterade att det fanns en självklar efterfrågan på en egen dag för Östersjön. Vår egen verksamhet för att rädda Östersjön och dess arv förenar Östersjöns underbara kultur och historia med konkreta skyddsåtgärder på ett smidigt sätt.

Vi insåg att många förknippade Östersjön med övergödning och den årligen återkommande katastrofen med blågröna alger, och att oron för klimatförändringens konsekvenser till och med kan vara förlamande. Vi ville också skapa hopp och påminna om att det har gjorts mycket för Östersjön och att vi enbart i vårt eget arbete har uppnått synliga resultat i Östersjöns tillstånd. Även om man kommer ihåg Östersjön på officiella seminarier (även vi anordnar sådana!), saknade kalendern en informell och glädjeskapande sommarfest som engagerar allmänheten. Ett annat viktigt mål är att dagen ska vara internationell, vi inspirerades av tanken att alla länder kring Östersjön kommer ihåg Östersjön samtidigt – till exempel genom att äta Östersjövänlig mat eller ta ett dopp i ett närliggande vattendrag.

Det är fantastiskt att vara med och bygga upp en gemensam “Östersjöstam”, och vi är tacksamma mot alla partners som har anslutit sig till oss. Det avgörande 2019 var hur entusiastiska och uppmuntrande några av våra nyckelpartners var, liksom den positiva attityden hos Helsingfors och Åbo och att de två städerna samtyckte till att bli strategiska partners för temadagen. Populariteten 2020 visar att det verkligen fanns en efterfrågan på dagen. Framgången kommer tack vare de partners som ansluter sig – det här är något som vi gör tillsammans.

Hur gör jag för att anmäla mig som partner?

Det kostar ingenting att bli partner för Östersjödagen, och vi bjuder in alla att fira dagen på lämpligt sätt. Du kan bli partner genom att fylla i blanketten på webbplatsen eller genom att på Östersjödagens webbplats anmäla ett eget evenemang eller en egen gärning inom ramen för Östersjödagen.

Om du ännu inte är säker på hur du ska delta i Östersjödagen kan du först kolla in de färdiga kampanjkoncepten för Östersjödagen: Östersjömenyn, Doppet för Östersjön och Östersjöstund. Vi har också sammanställt en lista med tips och inspiration för museer, företag, restauranger, bibliotek, skolor och daghem.

Östersjödagens partnerbrev kan beställas av vem som helst. I breven berättar vi  på finska och engelska om aktuella frågor kring förberedelserna för Östersjödagen och delar med oss av tips som våra partners kan ha nytta av. Brevet skickas till din e-post ungefär sex gånger per år. Du kan också läsa samtliga tidigare partnerbrev på Östersjödagens webbplats.

Kostar det något att delta i Östersjödagen eller förbinder man sig till något?

Det kostar ingenting att bli partner för Östersjödagen – alla är välkomna att fira dagen på lämpligt sätt. Man kan bli partner bland annat genom att på Östersjödagens webbplats anmäla ett eget evenemang eller en egen gärning inom ramen för Östersjödagen.

Vi önskar att alla partners förbinder sig till Östersjödagens värderingar med fokus på gemenskap och hållbar utveckling samt till gemensamma mål och till uppförandekoden. Östersjödagen skapas i god anda, så vi önskar att alla deltagare ska respektera Östersjögemenskapen och andra partners. Vårt gemensamma mål är att genom olika gärningar vända människornas blickar mot Östersjön.

Tanken är att även allmänheten på många olika sätt ska kunna delta i firandet av dagen. Både gratis och avgiftsbelagda evenemang passar dagens anda. På Östersjödagen kan man alltså även ordna evenemang med inträdesavgift; restauranger kan sälja Östersjömenyer, museer kan ha vanlig inträdesavgift – detta är något som varje partner själv beslutar.

Hur skiljer sig gärningar från evenemang?

En Östersjögärning kan vara vilken som helst aktivitet eller gärning som hyllar havet, till exempel ett fyrbesök med kollegor, en städstund på stranden med vänner eller en picknick med Östersjömeny vid havet. Gärningarna kan göras av en mindre grupp, till exempel kollegor, vänner eller familj. De aktioner, utflykter och aktiviteter som anmäls som gärningar är inte nödvändigtvis öppna för allmänheten. Visst kan en gärning även involvera en större grupp: till exempel kan du utmana alla finländare att laga nya delikatesser av mört eller att sjunga en Östersjösång och dela ett videoklipp av sången på sociala medier.

Utöver gärningarna kommer Östersjödagen även att omfatta en rad evenemang med anknytning till havet. Evenemanget kan vara avgiftsbelagt eller gratis, det kan till exempel förutsätta anmälan, och antalet deltagare kan också vara begränsat. Om du anmäler ett evenemang på Östersjödagens webbplats måste det vara öppet för alla. Ett evenemang kan till exempel vara en handledd pysselstund för barn, en konsert med havstema, en webbföreläsning om Östersjöns tillstånd eller en restaurang som erbjuder Östersjömenyn som alternativ (OBS, Östersjömenyer i personalrestauranger räknas som en gärning eftersom antalet deltagare är begränsat).

Vad är toppkampanjerna och hur gör man för att delta i dem?

De så kallade toppkampanjerna eller toppgärningarna är jippon för Östersjödagen enligt ett färdigt koncept framtaget av John Nurminens Stiftelse och som vilken som helst aktör eller enskild person kan delta i på eget sätt. Det lönar sig att utnyttja färdiga toppkampanjer om det känns besvärligt att planera en egen gärning eller ett eget evenemang. Man kan också utnyttja de färdiga kampanjerna för att få tips och inspiration för den egna planeringen.

Vårt mål är att göra varje toppkampanj viral, så att Östersjön blir något som alla talar om och vi genom vår medverkan får hela Östersjöregionen att vända blicken mot det unika havet och dess omätbara värde.

Östersjödagens färdiga kampanjer enligt konceptet som tagits fram av John Nurminens Stiftelse är:

1) Östersjömenyn. Du kan delta genom att tillaga eller äta Östersjövänlig mat. Restauranger kan skapa en egen Östersjövänlig maträtt eller en hel Östersjömeny. Östersjömenyer som restauranger erbjuder anmäls på Östersjödagens webbplats som evenemang. Om du till exempel tillsammans med kollegor eller vänner ordnar en matlagningsstund eller picknick med Östersjötema, kan du anmäla det som en gärning.

2) Doppet för Östersjön. På Östersjödagen tar vi ett dopp runtom i hela Finland och kring hela Östersjön klockan 18.00. Man kan hoppa – eller bara doppa en tå – i vilket som helst vattendrag. Man kan utmana vänner eller kollegor att delta. Tanken bakom doppet är att njuta av de rekreationsmöjligheter som vattendrag erbjuder och samtidigt uppmärksamma Östersjöns ekologiska status. Anmäl ditt eget dopp bland Östersjödagens gärningar.

3) Östersjöstund. Östersjöstunden är tänkt som ett tillfälle att lära känna den unika kulturen kring vårt hemhav. Tillbringa en stund – på egen hand eller tillsammans med andra – med en bok, podcast, utställning eller film som handlar om havet. Du kan anmäla denna egna eller gemensamma Östersjöstund som en Östersjögärning. Vi uppmuntrar museer, teatrar och andra kulturaktörer att delta i Östersjöstunden genom att ordna utställningar, guidade visningar, workshops och föreställningar om Östersjön för allmänheten. Evenemang som är öppna för allmänheten kan anmälas som ett av Östersjödagens evenemang.

Vi vet inte hur vi ska göra för att delta i Östersjödagen. Var kan vi få tips och hjälp?

Vi har sammanställt en lista med tips och inspiration för museer, företag, restauranger, bibliotek samt skolor och daghem. Dessutom kan det löna sig att kolla in de färdiga kampanjkoncepten för Östersjödagen: Östersjömenyn, Doppet för Östersjön och Östersjöstund.

Det kan vara en bra idé att utnyttja de färdiga kampanjerna om det känns besvärligt att planera en egen gärning eller ett eget evenemang. Man kan också utnyttja de färdiga kampanjerna för att få tips och inspiration för den egna planeringen.

Måste Östersjödagens evenemang eller gärningar ordnas på just Östersjödagen eller kan de ordnas till exempel samma vecka?

De flesta aktiviteterna sker på Östersjödagen, men naturligtvis kan Östersjön firas även andra dagar. Gärningarna eller evenemangen kan vara aktuella i till exempel en vecka, en månad eller varför inte ett helt år. Till exempel kan restauranger erbjuda Östersjömenyn eller museer hålla en utställning om havet under en period som de anser lämplig. Evenemanget eller gärningen kan med andra ord börja redan före Östersjödagen och sluta efter den.

Hur ska vi göra för att anmäla vårt evenemang eller vår gärning?

Både evenemang och gärningar kan anmälas på en kort blankett på Östersjödagens webbplats. Samtidigt kan du anmäla dig som partner för Östersjödagen. När du har skickat iväg uppgifterna på blanketten genomgår de en moderering, varefter evenemanget eller gärningen visas på Östersjödagens webbplats. Du får en e-postbekräftelse när evenemanget eller gärningen har publicerats.

Anmäl en gärning här och ett evenemang här.

Hur och när ska det kommuniceras om Östersjödagen?

John Nurminens Stiftelse kommunicerar om Östersjödagen under hela året, men kommunikationen är intensivast under våren och sommaren och i synnerhet i augusti. Vi lyfter fram Östersjödagen och evenemangen och gärningarna på sociala medier – organiskt och i betald reklam. Informationen och mediesamarbetet är intensivast under sommaren. Vi skickar meddelanden i början av sommaren och strax före Östersjödagen. Målet med kommunikationen är att belysa Östersjödagens omfattning: olika evenemang och aktörer samt olika orter och länder.

Östersjödagens webbplats har material på finska, svenska och engelska. Webbplatsen är den viktigaste kommunikationskanalen för Östersjödagen. Vi kommunicerar om Östersjödagen även på John Nurminens Stiftelses sociala mediekanaler (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn) med hashtaggarna #itämeripäivä #östersjödagen #balticseaday. Uppdateringarna på sociala medier görs främst på finska, men det kommer även engelsk- och svenskspråkiga uppdateringar. Östersjödagen har också ett eget Facebook-evenemang, som hanteras med John Nurminens Stiftelses konto.

Kommunikationen om Östersjödagen till partners sker genom partnerbrev och partner-workshops. Östersjödagens partnerbrev kan beställas av vem som helst. I breven berättar vi om aktuella frågor kring förberedelserna för Östersjödagen och delar med oss av tips som våra partners kan ha nytta av. Brevet skickas till din e-post ungefär sex gånger per år. Du kan också läsa samtliga tidigare partnerbrev på Östersjödagens webbplats. Partner-workshops anordnas främst i början av året och våren, och information om dem finns i avsnittet Aktuellt på Östersjödagens webbplats och i partnerbreven.

Hur kan en partner kommunicera om Östersjödagen?

Vi uppmuntrar Östersjödagens partners till all slags kommunikation, både på webben och live ute bland folk! En partner kan till exempel lägga upp ett Facebook-evenemang om sina aktiviteter på Östersjödagen, kommunicera om Östersjödagen på sociala medier eller på sin webbplats. Ju större spridning informationen om Östersjödagen får, desto mer publicitet och goodwill får Östersjöfrågan. Det lönar sig att utnyttja Östersjödagens materialbank, där man kan ladda ner bland annat Östersjödagens logotyper, olika banners för sociala medier samt bilder och annat användbart innehåll.

Kommunikationen kan ske fri form, men ska naturligtvis vara i linje med Östersjödagens värderingar. Vi önskar att alla partners förbinder sig till Östersjödagens värderingar med fokus på gemenskap och hållbar utveckling samt till gemensamma mål och till uppförandekoden. Östersjödagen skapas i god anda, så vi önskar att alla deltagare ska respektera Östersjögemenskapen och andra partners – även i sin kommunikation.

Vi önskar att alla partners i nyheter, meddelanden och andra texter som gäller Östersjödagen ska inkludera bifogade standardtext om Östersjödagen (boilerplate).

Östersjödagen, som initierades och koordineras av John Nurminens Stiftelse, firas årligen den sista torsdagen i augusti med olika evenemang och jippon. Målet med temadagen är att lyfta fram viktiga frågor kring havet och att inspirera till konkreta åtgärder till förmån för Östersjön. Dagen hyllar havets mångfald och omätbara värde. Vid sidan av firandet är målet att öka kunskaperna om havets natur, kultur och historia. www.östersjödagen.fi

Kan vi samla in medel i samband med Östersjödagen?

Under Östersjödagen kan man också donera eller samla in pengar på ett sätt som passar dagens anda. Redan förra året samlade stiftelser och organisationer som är verksamma i Östersjöregionen in pengar för sin verksamhet, till exempel genom kampanjer i sociala medier och genom att organisera jippon och evenemang i Östersjödagens anda. Även vi på John Nurminens Stiftelse tog på Östersjödagen upp möjligheten att donera till stiftelsens och Moomin Characters gemensamma kampanj #VÅRTHAV. Det är naturligtvis viktigt att insamlingen av medel genomförs i enlighet med bestämmelserna i lagen om penninginsamlingar. Varje aktör ansvarar för penninginsamlingen i enlighet med sina tillståndsvillkor.

Tanken är att även allmänheten på många olika sätt ska kunna delta i firandet av dagen. Evenemangen på Östersjödagen kan vara gratis för allmänheten eller ha en inträdesavgift. På Östersjödagen kan man alltså även ordna evenemang med inträdesavgift: restauranger kan sälja Östersjömenyer, museer kan ha vanlig inträdesavgift osv. – detta är något som varje partner själv beslutar. I samband med evenemangen kan även penninginsamling genomföras inom ramen för organisationens penninginsamlingstillstånd.

Samlar John Nurminens Stiftelse in medel för sin egen verksamhet i samband med Östersjödagen?

När vi kom på idén om och lanserade Östersjödagen 2019 antog vi policyn att huvudmålet för Östersjödagen inte är att samla in pengar till stiftelsen, utan att dagen har ett bredare samhälleligt mål. Det avgörande för att Östersjödagen ska bli framgångsrik är att en så bred grupp av olika aktörer som möjligt deltar i firandet av dagen, såsom städer, museer, bibliotek, skolor, forskningsinstitut, företag och andra stiftelser som arbetar för Östersjön. Med Östersjödagen vill vi öka medvetenheten om Östersjöns unika kultur, känsliga natur och intressanta historia och nå ut så till så många som möjligt.

Vi samlar in pengar året runt, och man kan också donera till oss på Östersjödagen. Även om det inte är huvudsaken i Östersjödagen kan en donation vara ett naturligt sätt att delta i dagen. Under de två första Östersjödagarna har vi samlat in pengar till vår verksamhet inom ramen för Moomin Characters och stiftelsens kampanj #VÅRTHAV, och när kampanjen upphör i slutet av juli 2021 kommer vi att samla in pengar med andra teman som också lyfter fram Östersjödagen. Stiftelsen fokuserar särskilt på att organisera och informera om Östersjödagen. Det viktigaste med Östersjödagen är det gemensamma firandet, evenemangen som är öppna för alla och gärningarna till förmån för Östersjön.

Har du ytterligare frågor om Östersjödagen? Om du inte hittade svar på din fråga i exemplen ovan, kontakta oss: info(at)jnfoundation.fi

Östersjödagens partner

John Nurminens Stiftelse vill bjuda in alla att delta i Östersjödagen! Med andra ord kan till exempel skolor, företag, organisationer, mediehus och städer bli partner. Man kan också delta i Östersjödagen tillsammans med andra aktörer. Dra nytta av partnerskapssynergin och ordna ett evenemang eller en gärning i anslutning till Östersjödagen med gemensamma krafter!

Genom att delta förbinder du dig att iaktta Östersjödagens gemensamma värderingar:

  • Östersjön är mer än dess ekologiska status – havet är kultur, skydd, upplevelser och äventyr.
  • Vi gör gärningar som vänder människornas blickar mot Östersjön.
  • Vi följer principerna för hållbar utveckling.
  • Vi verkar stolt som ambassadörer för Östersjödagen och visar respekt för Östersjösamfundet och dagens övriga
  • Vi uppmuntrar alla omkring oss att delta i verksamheten!

Deltagande i Östersjödagen är gratis för partners.

I samarbete

Se på alla samarbetspartner på Östersjödagen
#östersjödagen